És cert que les empreses cada vegada tenen més en compte el fet de cuidar els business travelers a les seves polítiques de viatges, però les consideracions solen centrar-se en la seguretat, metre que la salut i el benestar dels viatgers rara vegada apareixen com a prioritat.

Un dels motius pot ser la dificultat de quantificar l’èxit de les iniciatives de salut i benestar dins de les empreses, així com l’impacte del viatge en la salut i productivitat dels empleats.

No obstant això, si no tenim en compte aquests aspectes, podem generar el que l’expert americà en viatges d’empresa Scott Gillespie anomena “fricció”. La fricció es produeix com a conseqüència de l’estrès que provoquen les incomoditats del viatge en els viatgers.

estres-viajes-negocios

 

El preu del viatge per a les companyies és la suma dels costos objectius que abona a l’agència i a altres proveïdors més els costos de fricció dels viatgers que podrem calcular a partir d’enquestes de qualitat, entrevistes, etc.

L’empresa acabarà pagant costos de fricció amb formats de menor productivitat entre els seus col·laboradors, pèrdues de projectes, descontent entre clientes i, per descomptat, reactivitat dels empleats cap al viatge.

Alguns consells

Hi ha diversos factors que podem tenir en compte per a disminuir els moments d’estrès i millorar la productivitat dels viatgers de negocis. A l’hora de viatjar amb avió, per exemple, és important assegurar-se que els trasllats es compleixin amb puntualitat, que els temps d’entrega de l’equipatge siguin ràpids i hi hagi suficient espai per les cames entre seients.

En el cas de l’allotjament, a més de confortables, els hotels han d’estar ben ubicats, a prop dels punts de reunió del viatger. I encara que coneguem l’establiment, pot ser útil donar un cop d’ull als comentaris d’altres viatgers.

Malgrat tot, poden sorgir imprevistos que no es poden controlar. Quant es produeixen retards o cancel·lacions d’un vol –aproximadament una de cada deu vegades- augmenta l’estrès i la productivitat es veu afectada. La tecnologia és aleshores fonamental per a suavitzar l’experiència dels viatgers i també per a trobar opcions alternatives de manera proactiva i ràpida.

Un altre factor important és el propòsit del viatge. Si un treballador està viatjant per negociar un aspecte crític de la seva empresa, és probable que requereixi una major preparació abans de la reunió, o inclòs, formació interna. En aquesta situació la comoditat i el suport són fonamentals perquè assoleixi els objectius de la companyia.

Sabem que els empleats satisfets es queden més temps en una empresa. El seu benestar no depèn únicament de les polítiques de viatge, però aquestes poden ser un component clau, sobretot a les companyies que lluiten per atraure i retenir als millors talents.