El passat 5 de febrer, el Parlament Europeu va aprovar un reforçament de les lleis sobre les compensacions als passatgers per retards i cancel·lacions de vols, així com l’ampliació del dret a l’equipatge de mà. Aquesta votació suposa la posició dels parlamentaris i la norma ha de ser confirmada pel Consell de Ministres de la UE.

La normativa actualitzada va ser aprovada per 580 diputats a favor, 41 en contra i 48 abstencions. Entre altres qüestions, aquest reforçament de la directiva sobre els drets dels passatgers obligarà a les companyies aèries a tenir personal de contacte en els aeroports per informar als passatgers, mecanismes de reclamació, assistència, reemborsament i facilitar transport alternatiu per prosseguir viatge i també sobre la pèrdua o dany de l’equipatge.

Aquesta lluita entre el Parlament Europeu en defensa del passatger i el lobby de les companyies aèries dura des de fa anys. Sempre ha estat la lluita de David contra Goliat. Prova d’això és que només el 2% de les reclamacions que reben són ateses per les companyies que demoren les respostes fins a aconseguir que la majoria dels clients abandonin la lluita pels seus drets.

Retards

L’actualització proposada pels eurodiputats sobre drets i compensacions es fonamenta en el temps de demora i la distància a recórrer:

Més de tres hores de retard i vols fins a 2.500 km = 300€

Més de cinc hores de retard i fins a 6.000 km = 400€

Més de set hores de retard i més de 6.000 km = 600€

Reprogramació de vols – Reclamacions

El text estableix que una empresa ha d’acceptar la reclamació d’un passatger si no contesta a la seva queixa abans de dos mesos.

En els casos en els quals les companyies al·leguin “circumstàncies extraordinàries” per les quals no han de pagar compensacions, han de proporcionar al viatger una explicació detallada per escrit. El projecte de llei proporciona una llista exhaustiva d’aquestes causes, incloent impactes d’aus, inestabilitat política i conflictes laborals imprevists.

No obstant això, davant circumstàncies extraordinàries de llarga durada, com la crisi del núvol de cendra de 2010, només obligaria a les companyies a pagar l’allotjament de fins a cinc nits dels passatgers.

Fallida de línies aèries

Amb l’objectiu de garantir que els passatgers no es quedin a terra quan una companyia aèria entra en fallida, l’Eurocambra ha afegit requisits que obliguen a les companyies a comptar amb mecanismes de garantia adequats, com a fons de garantia o pòlisses d’assegurança.

Atenció i execució

Les autoritats nacionals haurien de disposar de poders suficients per sancionar a les companyies aèries que infringeixin els drets dels passatgers, segons el text. A més, haurien d’analitzar en els seus informes la manera en la qual ajuden als passatgers a fer front als retards i cancel·lacions.

Confiem que una vegada aprovada la millora del reglament, els viatgers comptin amb una major atenció de les companyies aèries i una solució immediata al problema originat.